14 d’abr. 2014

Legend

La casualitat ha volgut que aquest post, que fa dies que volia escriure, el tingues programat per publicar just pocs dies després que s'anuncies el mecenatge de la nova versió del RuneQuest, que com ja he dit algun cop, és una de les meves debilitats roleres es el RuneQuest. Aquest va ser el joc que em va introduir al món dels Jocs de Rol. Fa uns anys va sortir la cinquena edició, de la mà de l'editorial britànica Moongose. Quan aquesta editorial van perdre els drets sobre el nom RuneQuest i sobre l'ambientació de Glorantha, però no del sistema, van decidir treure un "nou" joc que van batejar com a Legend.


 
Com ja he dit, Legend es una versió de la cinquena edició de RuneQuest, coneguda coma Moongose RuneQuest II o MRQII, on s'ha eliminat les referencies a l'univers Glorantha, però on s'ha mantingut el sistema de joc. Aquest sistema no deixa de ser el ja clàssic BRP, o sistema percentual que ha acompanyat a aquesta franquícia i a altres jocs que va crear Chaosium, com podria ser La Crida de Chtulhu. En ell els personatges es defineixen amb un seguit de característiques que ens donen una idea de les qualitats innates del personatge, com la Força, d'Intel·ligència, la Destresa, ... i un seguit de habilitats, expressades en números que van del 0 al 100 i que ens diuen el que sap fer el personatge i com de bé ho fa. La mecànica consisteix en que cada cop que hem de fer qualsevol cosa, cal tirar un dau de 100 per sota del valor de la habilitat relacionada. Si s'obté aquest resultat es té èxit, si no es un fracas.

El capítol del combat aquest manual recull la vella tradició del RQ que fa que els combats sigui ràpids i letals. En qualsevol moment, un mal cop de sort pot fer que un personatge poc hàbil deixi fora de combat un personatge molt poderós i amb molta experiència. Cada assalt els jugadors tenen un numero limitat d'accions, que haurem de fer servir tant per atacar o per defensar-nos. Tenir un major número d'accions per assalt que el oponent es clau per decantar el combat a una o altra banda, dons el combatent que en té menys, es veurà que no pot actuar per defensar-se dels darrers atacs per assalt que el seu oponent, el que es tradueix en cops dolorosos i la possibilitat de rebre una maniobra de combat.

Són justament les maniobres de combat un punt important en el mateix. Les accions de combat es decideixen en una tirada enfrontada atac vs defensa (aturar, esquivar principalment) si les dues accions tenen èxit no passa res, però si una d'elles te un grau d'èxit mes gran que l'altra, es poden donar una o més maniobres de combat, que inclouen coses com ignorar armadura, fer el màxim dany de l'arma, ... i que fan que el combat finalitzi en un tres i no res.

La màgia forma part del món, sobretot si volem aprofitar el material de Glorantha publicat per el MRQII. El sistema ens proposa diferents aproximacions a la màgia, cada una adequada als nivells culturals dels personatges. Ens trobem amb la ja clàssica màgia comuna, disponible per casi tothom, la màgia divina, que ens be donada per els deus i que està disponible per aquells personatges que siguin seguidors d'una deïtat i la fetilleria, la més potent de totes, però més dificultosa per dominar. El clatellot a Mo0ngose l'hem de donar per que la màgia espiritual s'ha obviat del manual bàsic i es distribueix en un pdf gratuït que hem de descarregar a part.

Potser el que menys m'agrada es que el manual bàsic no disposa d'un bestiari, cal que hem d'adquirir el manual Monsters of Legend de manera separada si volem tenir un compendi de monstres i adversaris no humans per els nostres jugadors.

A favor :
  • La posta al dia d'un clàssic, que en el meu cas va ser la meva porta d'accés al rol.
  • Un sistema molt realista de combat.
  • La compatibilitat amb el material editat per la segona edició del RQ de Moongose, que ens dona la opció de jugar a la segona edat de Glorantha.
En contra :
  • La manca d'un bestiari inclòs al joc.
  • Que un dels capitols del joc s'hagi de baixar com un pdf apart.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada