27 de març del 2017

3 16 Masacre en la Galaxia

Ja fa temps que vull parlar d'aquest joc de rol anomenat 3 16 Masacre en la Galaxia.  publicat per Nosolorol dins la seva línia de productes ConBarba, que inclou els productes més indies de la editorial.



Est tracta d'un joc de rol independent amb una mecànica molt senzilla que ens duu a una ambientació futurista en la que la humanitat ha evolucionat fins a un punt en el que s'han eradicat les malalties de la Terra, la gent no coneix els efectes de l'envelliment, podent viure indefinidament. De fet hi ha cabines de suïcidi assistit per aquells que s'hagin cansat de la vida. En aquesta societat, la natalitat està controlada i només aquells que tinguin un permís especial poden tenir descendència, la resta de gent forma part de un programa genèric d'esterilització per evitar embarassos no desitjats no permesos. Els dirigents d'aquesta societat bucòlica consideren que el estil de vida Terrà es veu amenaçat per les forma de vida alienígena. Qualsevol forma de vida i que per tant, cal, de manera preventiva matar als extraterrestres abans que aquests ataquin a Terra.



Els Jugador es posaran a la pell dels membres de la 16ª brigada del 3º exercit, una mena de Marines espacials amb la missió d'arribar a un planeta i exterminar tota criatura que es mogui. Si hagues de dir de que va el joc, a mi sempre m'ha fet pensar en pel·lícules com Starship Troopers o Aliens. Es a dir, films de marines de l'espai en plena missió.

La creació dels personatges es certament simple i es redueix a assignar 10 punts entre dos habilitat, la Habilitat de Combat (HC) i la Habilitat de Fora de Combat (HFC) amb un màxim de 8 punts i un mínim de 2. La HC controla el que fem al combat. La HFC controla qualsevol cosa que fem fora de combat. Un cop fet això bategem els PJ i en funció de les habilitats anteriors el màster asinga una graduació a cada PJ, de manera que un serà el sergent un segon jugador el caporal i la resta soldats rasos. Amb això s'assigna l'equip als jugadors i ja estan llestos per la acció.

Aquesta facilitat per fer PJ juntament amb la presencia de unes taules aleatòries per generar escenaris en 4 tirades de dau fa que, per mi, aquest joc sigui un equivalent als fillers dels jocs de taula. Un joc en el que en un tres i no res pots tenir una partida llesta. El veig ideal per una sessió improvisada.




Si us pregunteu que passa amb els rerefons dels pj, aquest juguen un paper important, però enlloc de definir-los d'entrada el que fem es usar una mecànica de flashbacks. En qualsevol moment nosaltres podem invocar un flashback, ja sigui per aconseguir girar la truita en una situació complicada (aplicant una qualitat) o per establir les condicions d'una derrota (aplicant un defecte). Quan un jugador invoca un flashback, ha d'explicar una historia del seu passat i descriure com aplica aquesta experiència a la situació actual.  El mecanisme es limitat, dons es comença amb un de cada i només amb experiència podem obtenir-ne més, fins a un màxim de 5. Cal a dir que fer servir un defecte ens posa en una situació de vergonya que pot acabar en consell de guerra i degradació.

Una altra mecànica que cal explicar es el de les fitxes de perill. Cada planeta te un número de fitxes de perill que el màster pot disposar per fer dos coses.
  • definir el numero de grups d'alienígenes que apareixen en un encontre.
  • activar habilitats especials dels alienígenes.
El concepte de grup d'alienígenes es senzill. Cada encontre està format per un número determinat de grups d'alienígenes. Quan un jugador impacta elimina un d'aquest grups (es a dir una fitxa) i llença els daus per saber quants enemics ha matat.

Com he explicat abans, el joc va de soldats que van a un planeta llunyà amb la missió de eliminar qualsevol criatura vivent. Es per tant un mata-mata, però està muntat d'un mode que fa que els jugadors puguin interpretar els seus pj sense problemes. Un exemple. En diverses taules de joc on l'he dirigit, el jugador que fa de Sergent de seguida s'ha posat en plan Sergent d'Artilleria Hartman i comencen a donar ordres en veu alta als soldats, afegint-hi algunes paraules malsonants. També el joc diu que els Jugadors descriguin en combat les seves accions. De fet, si falles els jugadors reben el dret a descriure i interpretar el seu fracàs.


Per tenir llesta una partida, només cal que triem un nom al planeta, una ambientació (aquí els planetes son com a Dune, amb una única climatologia per a tot el globus), la quantitat de fitxes de perill que tindrà el planeta i el nivell d'habilitat dels alienígenes. El joc inclou taules que permeten generar, de manera aleatòria aquests paràmetres, el que ens permet tenir a punt una sessió de joc en cinc minuts. Alguns màsters els agradarà posar una mica més de substància a la partida, com ara donar una missió als jugadors, per tal que la cosa no sigui tant oberta. Però com sempre, els jugadors faran tot el possible per fer inútils els plans del màster.

En resum, un joc senzill que permet passar una bona estona quan volem fer una partideta ràpida i no ens volem trencar molt les banyes

Pros :
  • Es un joc senzill que en un tres i no res tens llesta una sessió de joc.
  • La mecànica dels Flashback, que donen un control narratiu als jugadors.
Contres :
  • La sensació que tinc es que per fer una campanya a mig o llarg termini el joc es fa repetitiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada