4 de febrer del 2022

La Importància de la Sessió 0

Avui m'agradaria parlar de la primera sessió que es fa quan s'ha de començar una campanya, el que es coneix com a sessió zero. Reconec que als meus inicis els jugadors quedàvem per separat per fer la fitxa i després ens trobàvem a la taula directament per jugar a allò que volia el director de joc. Però d'un temps ençà. molts jocs parlen de fer una primera sessió per alinear voluntats de cara a la partida. A aquesta sessió es el que coneixem com a sessió zero.


Durant aquesta sessió el que es fa, tant el director com el jugador es primerament establir l'entorn de campanya. En funció del joc, tindrem més o menor marge de maniobres en aquest sentit. Per exemple, una partida a Star Wars pot variar molt si ens centrem en els contrabandistes com en Han Solo o si decidim que lluitem per dur a terme la rebel·lió que ha de enderrocar l'imperi. En altres jocs com Apcoalypse World, ens trobem amb que hem de definir com és aquest món post-apocalíptic on anem a jugar.

També és un bon moment per tal que els directors de joc facin una introducció al sistema que es farà servir, sobretot si es un sistema no conegut per la taula. No crec que sigui molt extens, ni cal que expliquem amb tots els detalls de les regles del joc, només necessitarem que els jugadors tinguin una idea general per el joc.

Un cop sabem en quina ambientació jugarem i amb quines regles juguem, arriba el moment de posar-nos a crear els personatges. Fent aquesta creació en comú ens permet assegurar-nos que cada personatge sigui únic. Per exemple, a la campanya de Tecumah Gulch que estic jugant ara mateix, ens vam trobar que dos jugadors van pensar en un mateix arquetip de personatge amb un rerefons similar. Es va parlar a la taula i un dels jugadors va decidir canviar de arquetip. Aquesta sessió també ens permet establir dinàmiques entre personatges, compartint un background en comú. Aquest fet sol ser un dels passos de la creació de personatges als jocs PbtA, però es pot aplicar per molts altres jocs.


Per tant, aquesta sessió zero ens està donant a tots els jugadors i director de joc una idea general dels objectius de la partida. D'aquesta manera el director de joc pot conèixer les expectatives dels jugadors i adaptar les trames de la campanya a aquestes expectatives. També els jugadors poden saber quina es la intenció del director de joc abans de començar.

L'altra aspecte positiu que tenim és que els jugadors poden col·laborar entre ells per tal de crear els seus personatges, aportant dinàmiques entre els personatges que poden donar molt de joc durant la campanya.

Per acabar afegiré que no hem de oblidar que la preparació de una campanya ja es jugar. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada