14 d’agost del 2021

#RPGaDay2021 Dia 14 - Seguretat

Fa uns dies, quan parlàvem de confiança, vaig dir que el terme em duia a parlar en dos temes però que un el deixava per més endavant. El concepte era tenir la confiança en els teus companys per tal de tenir una experiència de joc segura. I és la seguretat del que parlarem avui.

Ens calen les eines de seguretat? SI. Així, en majúscules i negreta. Cada cop tenim més oportunitats per jugar amb gent que no coneixem i per tant, no sabem quina pot ser la tolerància a certs temes. I aquí tenim en jocs diferents eines que eviten situacions incomodes que ens provoquin una mala experiència de joc.

Recordo el primer cop que em vaig trobar amb una situació així. Era en una sessió de Pathfinder on apareixia un eixam d'aranyes i una jugadora ens va dir que tenia fòbia als aràcnids. Automàticament aquell eixam es va convertir en bitxos diversos. La fitxa seguia sent la mateixa, però es va buscar una descripció més adient per a tots els jugadors.

Ojo, que una cosa no es vulgui a taula, no vol dir que no pugui passar. Simplement es deixa en segon pla, sense entrar en detalls. M'agrada molt pensar en el cinema i com tracten certs temes fora de càmera, però sabent que es el que està passant. Un exemple seria una escena de sexe. El llenguatge cinematogràfic ens permet saber que hi ha sexe entre dos personatges sense veure-ho en primer pla.

Està clar que les eines poden ser preventives, com dir que no volem que aparegui al joc, a les meves taules no solen aparèixer serps per una fòbia meva, com ser actives que ens permetin tallar la narrativa i, sense entrar en detalls, eliminar allò que ens incomoda. En aquest darrer cas, prefereixo el semàfor a la targeta X. Posar un semàfor en ambre ens permet avisar a la taula que ens estem apropant a territori perillós, cosa que la targeta X no te aquest avis previ. 

Per últim. Recordeu que els jocs de rol són una relació social, i que per tant, l'educació i el respecte als companys de taula han de estar per sobre de tot. Abans de dir "es que el meu personatge ho faria", penseu si es justificació suficient per al vostra acció. Spoiler, la resposta es No.

Podreu trobar les reflexions d'aquest desafiament en aquest enllaç

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada